Digitalt frokostmøte 13.12.24

Kommunenes rolle og ansvar som utdanningsvirksomhet - Hvordan kan vi utvikle oss videre? 

Tema for møtet

Tema for dette møtet i regi av prosjektet Helgelandslegen, var å få en gjennomgang av gjeldende retningslinjer for kommunene som utdanningsvirksomheter. Den innledende presentasjonen ble holdt av Silje Røssvoll, som er rådgivende lege ved ALIS og SamLIS rådgivningskontor. Silje er også fastlege i Rana kommune og fast deltaker i arbeidsgruppen for Helgelandslegen. 

Deltakelse

På vegne av Helgelandslegen - Britt Blaunfeldt Petersen og Lisa Vesterå             

ALIS og SamLIS Nord - Silje Røssvoll, Bindal kommune - Trond Iversen, Dønna kommune - Heidrun Stene, Grane kommune - Veronica Hauvik, Hattfjelldal kommune - Øystein Andreas Furnes, Hemnes kommune - Ellen Alvarez, NSDM - Anette Fosse, Sømna kommune - Rolv-Jørgen Bredesen, Vefsn kommune - Karin Ingebrigtsen

Hovedpunkter fra presentasjonen

Silje Røssvoll gikk gjennom sentrale elementer som gjelder for kommunenes ansvar, herunder lovgrunnlaget, selve ALIS avtalen, samt hva som ligger i arbeidet med kompetansevurdering, som er et område ALIS kontorene har jobbet mye med denne høsten. 

Kommunene finner ressurser i form av informasjonsmateriell og veiledere samlet under området For kommuner - Vi har fått ALIS, hva gjør vi nå? https://www.alis.no/for-kommuner 

Kommunens ansvar er forankret i Spesialistforskriften. Kommunen har for utdanningens første del ansvar for utdanningen i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten etter § 17. Kommunen har for spesialistutdanningen i allmennmedisin ansvar for å legge til rette for utdanningen av spesialister. Dette innebærer blant annet å bidra til

a) at spesialistutdanningen gjennomføres i åpen uselektert allmennpraksis og
kommunale stillinger der det ytes tjenester i medhold av helse- og
omsorgstjenesteloven, slik at det blir nødvendig tilgang på spesialister i
allmennmedisin

b) helhetlige utdanningsløp på tvers av kommuner, private aktører, andre aktuelle
aktører og læringsarenaer i spesialisthelsetjenesten. Dette gjelder også på tvers av ulike læringsarenaer i kommunen der det ytes tjenester i medhold av helse- og
omsorgstjenesteloven

c) samarbeid med andre kommuner for å oppnå en samordnet og harmonisert
utdanning på tvers av kommunegrenser

ALIS avtalen er en avtale mellom kommunen og legen. Denne følges opp i programmet Dossier, her skal det registreres forhold gjeldende kompetanse og læringsmål. Læringsmålene omfatter 88 allmennmedisinske og 25 felles kompetansemål​. Leder har ansvar for den endelige godkjenningen av
oppnådde læringsmål, men skal innhente råd fra veileder og supervisør. Leder kan kalle inn veileder, supervisør, ALIS, evt. gruppeveileder mfl. for en vurdering underveis, eller i forbindelse med «sluttevaluering».

ALIS avtalen er et viktig grunnlag for søknad om ALIS tilskudd og den spesifiserer hva tilskuddet skal brukes til. Her kan kommunene oppdatere seg på de gjeldende retningslinjene for ALIS tilskuddet:  https://www.alis.no/alis-ordningen/alis-tilskudd