Oppsummering fra frokostmøtet 14.11.2025

Tematikk: 

– Hvordan kvalitetssikre utdanningsløpene på Helgeland? 

Morten Eriksen/Visit Helgeland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Systematikk og innføring av faste strukturer og rutiner  – eksempler på hvordan Helgeland kan styrke ansvaret for spesialistutdanningen

I vårt frokostmøte den 14. november, presenterte Kristine Olaisen Talseth, utdanningskoordinerende overlege i Helgelandssykehuset, hvordan de i sykehuset har jobbet frem systemer for å sikre gjeldende kvalitetskrav i utdanningsløpene.

  • Kristine delte erfaringer omkring utviklingsarbeidet med å styrke sentrale elementer som kompetansevurdering, kompetanseplan, - og vurderingskollegium. Verktøy som individuell utdanningsplan og vurderingskollegium kan også bli viktige for ALIS-løpene i kommunene på Helgeland.

Målet med dette frokostmøtet var å løfte frem kunnskapsoverføring og erfaringsdeling om denne viktige tematikken, 

-og forhåpentligvis å gi litt drahjelp og inspirasjon til kommuner som skal i gang med utviklingsarbeid på området

  • Hvordan kan kommunene lykkes med systematikk og planverk, og er det mulig å gå sammen interkommunalt om deler av oppgaveløsningen ?

Fra «ad hoc» til helhetlig utdanningsløp

Innledningen tok blant annet utgangspunkt i prosjektet LIS-kart i Helse Nord, der målet er å få bedre kvalitet og progresjon i spesialistutdanningen – og færre flaskehalser. Kartleggingen i 2024 viste blant annet:

  • manglende oversikt over utdanningsløp
  • varierende praksis rundt kompetansevurdering
  • behov for bedre planlegging av kurs, rotasjoner og veiledning

Som svar på disse utfordringsområdene er det utviklet en regional handlingsplan og tre nøkkelverktøy:

  • Individuell utdanningsplan (IUP)
  • Påmelding til spesialiseringsperioder (rotasjoner)
  • Vurderingskollegium som fast metode for kompetansevurdering

Individuell utdanningsplan – mer enn et skjema

Individuell utdanningsplan er ikke bare et standardisert skjema, men selve «kartet» for utdanningsløpet til LIS/ALIS. Kristine minnet om at dette er et krav i spesialistforskriften, og at ansvaret ligger hos leder:

Planen skal:

  • beskrive hvor legen skal være til enhver tid
  • vise hvilke læringsmål som skal oppnås hvor
  • inneholde en kursplan
  • ta hensyn til eventuell tidligere spesialistutdanning, også fra andre land

I Helse Nord er det nå laget en egen kompetanseplan i Kompetanseportalen, med:

  • gyldighet på 182 dager – for å sikre at planen revideres minst hvert halvår
  • kopling mot vurderingskollegiet – slik at plan og vurdering henger sammen

Nasjonalt jobbes det med en digital, felles løsning for individuell utdanningsplan – noe Kristine mener vil gjøre det lettere å samkjøre sykehus og kommuner.

Vurderingskollegium – tryggere kompetansevurdering

Et sentralt tema i møtet var vurderingskollegium – en strukturert og tverrfaglig innretning for å vurdere kompetanse på. Helsedirektoratets veileder anbefaler dette som metode, og Helse Nord har gjort det til et fast krav:

  • gjennomføres minst hver sjette måned
  • Deltakerne er:
  • nærmeste leder
  • veileder
  • minst én supervisor
  • LIS-legen selv
  • Har fokus på:
  • progresjon i utdanningsløpet
  • hvilke læringsmål som er oppnådd
  • behov for justering i den individuelle planen

Kristine understreket at dette ikke skal være et «skremselsmøte» eller et skjult personalmøte:

Hvis vurderingskollegium blir opplevd som noe du bare får når ting går dårlig, har vi bommet. Det skal være en forutsigbar og læringsfremmende arena som gir trygghet – ikke utrygghet.

  • Dokumentasjonen fra vurderingskollegiet lagres i personalmappen – ikke åpent i Kompetanseportalen – nettopp for å ivareta både personvern og trygghet i prosessen.

Godkjenning av læringsmål = spesialistgodkjenning

En viktig påminnelse fra Kristine var at godkjenning av siste læringsmål i praksis er en spesialistgodkjenning. Helsedirektoratet legger opp til mer automatiserte prosesser fremover – noe som øker ansvaret ute i tjenestene:

  • det blir mindre etterkontroll sentralt
  • Leder har ansvar for at:
  • læringsmål vurderes fortløpende
  • anbefalinger fra veileder og supervisor innhentes
  • vurderingen er faglig forsvarlig og etterprøvbar

Dette gjelder både sykehus og kommuner – og er høyst relevant for ALIS-løpene på Helgeland, særlig i små kommuner der leder kanskje ikke selv er lege.

Påmelding til spesialiseringsperioder – bedre flyt i utdanningen

Det tredje verktøyet handler om påmelding til spesialiseringsperioder i andre foretak. I Helse Nord meldes LIS-lege inn i et system når de skal ut i rotasjon, for eksempel fra Helgelandssykehuset til Nordlandssykehuset:

  • Dette gir bedre forutsigbarhet for både lege og avdelinger
  • For ALIS på Helgeland kan tilsvarende systemer gjøre det enklere å:
  • planlegge sykehusperioder
  • sikre plasser og unngå forsinkelser
  • koble ALIS Nord, kommuner og foretak tettere sammen

Kommunenes utfordringer – kan vi løfte dette i fellesskap?

I diskusjonen etterpå løftet særlig Silje Røssvoll (ALIS Nord) og Anette Fosse (Leder NSDM ) fram noen sentrale utfordringer gjeldende for småkommunene:

  • mange helseledere har ikke medisinsk bakgrunn
  • ansvaret for å vurdere læringsmål og spesialistkompetanse kan oppleves tungt
  • det kan være risiko for store forskjeller mellom kommuner

Det ble diskutert behov for:

  • felles vurderingsmiljø på Helgeland – enten:
  • interkommunale ordninger, eller regionale «vurderingsgrupper» som kan støtte små kommuner
  • et dynamisk kart over alle ALIS på Helgeland:
  • hvor i løpet de er
  • hva de mangler (sykehus, kommune, veiledning)
  • hvor det nærmer seg utskifting og behov for nye ALIS

Fosse pekte på at et slikt kart eventuelt kunne vurderes innrettet som et pilotprosjekt for Helgeland – og produsere erfaringer i en modell andre regioner kan benytte for egen læring og utvikling. 

Veien videre – felles språk og felles retning

Mot slutten av møtet ble det spesielt tydelig at:

  • Sykehus og kommuner på Helgeland: samme forskrift og har de samme kravene
  • Verktøy som individuell utdanningsplan og vurderingskollegium kan skape:
  • bedre kvalitet
  • mindre tilfeldig praksis
  • større trygghet for både leger og ledere
  • Det er et stort potensial i å jobbe mer samlet på Helgeland, både gjennom:
  • ALIS Nord
  • Kommuneoverlegeforum
  • Helgelandssykehuset
  • Helgelandslegen som felles plattform

«Vi må snakke mye mer om veiledning sammen – og bruke ressursene på Helgeland i lag,» oppsummerte Kristine.